27/28 Muharam 1433 / 22 Disember 2011

Mentari pagi masih lagi bersinar ceria hari ini. Walau semalam mendung dan dinginnya meresap ke sum-sum, Alhamdulillah atas segala penerusan kehidupan.

Tahniah diucapkan kepada semua graduan yang Insyaallah akan bergraduasi pada pertengahan Januari depan.. [ Kena hadapi Imtihan Nihai dahulu yer! ] Insyaallah mudah-mudahan Allah memberi kemudahan untuk kalian berjaya dengan cemerlang.. Melaram dan posing sakan ye semalam!. 

Seronok sangat tengok Haflah Khirijin Lilwafidin semalam. Walau hanya seketika di dalam dewan, bertambah sedikit gerun bila bunga api tu naik tinggi masa akhawat ambil sijil.

Kalau kira ini kali ke-2 batch KAMI konvo. [ batch tajsir / bridging program ]. Sem lepas rasanya dalam empat orang lebih yang dah grad..Mungkin sekarang sudah berkhidmat @ bekerja mengikut posisi masing-masing. Ditambah dengan senior-senior batch atas - majoritinya pangkat adik dari saya !. Agaklah ramai juga.

Melihat teman-teman seperjuangan mengambil sijil masing-masing, bangga bercampur sedih.

Mudah-mudahan kejayaan mereka buat pembakar semangat untuk saya dan baki sahabat yang masih bertungkus lumus menghabiskan baki pengajian.


................................


Tinggal sebulan lebih lagi untuk bersama mereka.

Kakak-kakak yang sering bermain emosi dan suka. Tempat bermanja dan meminta nasihat. Mendengar pengalaman yang tidak sedikit.

Masakan boleh lupa ucapan sebak tangis itu!

 KakakS, bila balik jangan lupa kat kami ni. Doakan kami tetap melangkah. Tetap senyum walau setiap semester ada yang bakal pulang.

Tabahkanlah kami hingga yang terakhir berjaya khirij dengan cemerlang.

Masing-masing sudah membilang semester baki yang tinggal. Selalu bergenang air mata bila terkenang detik-detik perpisahan yang bakal datang.
KakakS mesti belajar bersungguh-sungguh tau!

Ni semester akhir kakakS kat sini.

Maaflah semalam tak tunggu nak ucap tahniah atau snap gambar dua tiga keping, tapi saya rekod tau masa kakakS naik pentas. Tengok seorang-seorang naik pentas dengan mata hampir basah.

Tak apalah, moga kakakS sentiasa semangat dan bahagia.

KakakS, jangan rindu tau kami kat sini bila dah nak pulang nanti. Jangan rindu-rinduan bayt ini, kampung kita itu juga. Saat gurau sendu kita tu kak..Saat muka tension tampak melalui lirik mata juga. Saat bertempuk tampar itu pun !

* _____ ^

Oh ya kakakS, nanti nak pergi mator Queen Alia, kami nak chop awal-awal seat. Jangan lupa tau. Kalau tinggal, tak nak kawan!
Ni ha kakakS, pi dengar amanat-amanah pegawai-pegawai dan ustaz-ustaz kita, dengar dalam-dalam, biar lekat. Nanti bila dah pulang nak berbakti, mesti terngiang-ngiang kata-kata tasyji' mereka nih.

KakakS, mohon maaf kalau adik ni banyak buat 'habits' pelik sepanjang perkenalan kita. Mesti kakak akan ingat, kalu sudi lah untuk simpan dalam peti memori.

.....................................


Oh, baru bulan 12, awalnya wish!

Tapi tak pe kan kakakS. 

Nanti kalu tak dan, sapa yang menyesal. Kita jugak kan. 

Tak adalah kakak, ni nak bakar semangat kakak buat sehabis daya dan bersungguh-sungguh nihai nanti.

Nanti balik Malaysia sana, ingat tau, guna sebaik-baiknya Ilmu yang dah dikutip untuk terus berbakti. Pada keluarga, pada ayahanda bonda, pada keluarga yang bakal dibina, buat makcik pakcik kat kampung atau anak-anak muda setaman ke, terpulang la kakakS nak terus menyumbang di posisi mana.

Mana tahu, bila balik nanti, kakakS dah jadi orang ternama di kampung atau taman perumahan tu kan ! [ takpun peringkat Negeri ke.. ]



Oklah berhenti sini dulu, simpan separuh tuk di mator nanti. 

Mudah-mudahan ada kesempatan tuk kita berfoto mesra sebelum kalian pulang. Ingat tau, tempah Solah [ eh silap Foto ] Usmani pun jadilah yer.. Dengan warga ' balik kampung kita ' juga dengan titisan embun itu dan semuanya la.. Tak kisah la siapa pun. 

Ukhuwwah FILLAh abadan- abada

_________________

* KakakS, ada kakak ada adik ada sebaya ; semua untuk kamu iya!


0 ulasan: