4 Zulhijjah 1432 / 31 Oktober 2011


الٓمٓصٓ (١)
كِتَـٰبٌ أُنزِلَ إِلَيۡكَ فَلَا يَكُن فِى صَدۡرِكَ حَرَجٌ۬ مِّنۡهُ لِتُنذِرَ بِهِۦ وَذِكۡرَىٰ لِلۡمُؤۡمِنِينَ (
٢)


"Alif, Laam, Miim, Saad. (1) (Al-Quran ini) sebuah Kitab yang diturunkan kepadamu (wahai Muhammad dari Tuhanmu). Oleh itu, janganlah ada perasaan bimbang dalam dadamu mengenainya, supaya engkau memberi amaran dengan Al-Quran itu (kepada orang-orang yang ingkar) dan supaya menjadi peringatan bagi orang-orang yang beriman. (2) 
( Al-A'raf :1-2 )"

"Buku adalah teman sejati yang tidak akan memujimu dengan berlebihan, sahabat yang tidak akan menipumu dengan berlebihan dan teman yang tidak membuatmu bosan. Dia adalah teman yang sangat toleran yang tidak akan mengusirmu, dia adalah tetangga yang tidak akan menyakitimu dan dia adalah teman yang tidak akan memaksamu mengeluarkan apa yang anda miliki. Dia tidak akan memperlakukanmu dengan tipu daya, tidak akan menipumu dengan kemunafikan dan tidak akan membuat pembohongan "  
( Al-Jahizh ; Pujangga / Udaba' Arab ]


Memanfaatkan sumber, dan peluang di lubuk ilmu. Bacalah dengan nama TuhanMu, dengan penuh pengertian.

Apa yang bakal kita dapat?

1. Mengusir perasaan was-was, kecemasan dan kesedihan

2. Menghindarkan seseorang agar tidak tenggelam dalam perkara yang batil.

3. Menjauhkan kemungkinan seseorang  untuk berhubungan dengan orang yang menganggur dan tidak memiliki aktiviti.

4. Melatih lidah untuk berbicara dengan baik, menjauhkan kesalahan dalam ucapan dan menghiasinya dengan balaghah dan fasohah.

5. Mengembangkan akal, mencerahkan fikiran dan membersihkan hati nurani.

6. Meningkatkan pengetahuan dan mengembangkan daya ingatan dan pemahaman.

7. Kita dapat mengambil faedah dari pengalaman manusia, beberapa hikmah orang yang bijaksana, dan fatwa hukum para ulama'

8. Mematangkan kemampuan seseorang untuk mencari dan memproses  pengetahuan untuk mempelajari bidang-bidang pengetahuan yang berbeza dan penerapannya dalam kehidupan yang nyata.

9. Meningkatkan keimanan khususnya ketika membaca buku-buku karangan kaum muslimin. Ini kerana buku merupakan pemberi nasihat paling agung, juga pendorong jiwa yang paling besar dan penyuruh kepada kebaikan yang paling bijaksana.

10. Membantu fikiran agar lebih tenang , membuat hati agar lebih terarah  dan memanfaatkan waktu agar tidak terbuang secara percuma.

Nak tak nak, membaca dan mentelaah itu penting. Bahkan sebaik-baik teman.Tambah thaqafah, kongsikan serta bicarakanlah dengan sahabat sekeliling, bahkan tanyalah andai ada kemusykilan. Usah lupa merujuk muallim dan murabbi supaya lebih mantap kefahaman. [ Risau juga kalau baca sahaja, tersesat dengan ilmu sendiri, bahkan taksub pula menguasai ]

Al-Quran sebaik-baik kalam yang perlu ditadabbur isi dan pengertiannya. Bukan hanya dibaca serta dihafal, pemahaman dan pengamalan perlulah seiring.

Mudah-mudah sentiasa diberi kemudahan untuk beroleh hikmah dan Maghfirah. Insyaallah!

Wallahua'lam.

Rujukan ; La Tahzan ( Edisi B.Malaysia )

..................................
* Terkadang susah mencari jawapan di kalangan manusia, dibelek lembar-lembar Kalamullah. Allah takkan membiarkan diri ini terkapai mencari jalan. 

*  Tulisan ulama' penyubur jiwa. Mudahan ada tempias memercik.

0 ulasan: