14 Rejab 1432 / 16 Jun 2011

Alhamdulillah, minggu pertama permulaan fasal telah berlalu.

Banyak peristiwa yang berlaku minggu ini.

Semalam, Gerhana bulan penuh. Teruja melihat satus fb teman-teman, saya selak langsir dari dalam bilik. Terlupa baru malam 14 Rejab. Nun di atas langit , sang bulan sedang mengalami fasa-fasa gerhana. Syukran binokular, membantu pengamatan dengan lebih jelas.

Ni gambar cerapan dari Malaysia. Tak tahulah ada ke tak warga Urdun yang merakam aksi ini.

Dq Jakim

Balai Cerap Dr. Rawi

Pesanan syariat juga tak harus diabaikan. Alhamdulillah, bagi mereka yang berkesempatan menunaikan solat sunat khusuf malam tadi.

Belek lagi FB hari ini. Waduh, ada cerita lagi hebat. Karikatur di Utusan. Hmm, bagaimana ya tanah airku. Sudah makin teruk nampaknya.

Moga-moga Allah memberi hidayah kepada mereka.

Jalan-jalan lagi, isu BERSIH 2.0 pulak.

Sungguh, kita bukan sahaja memerlukan manusia yang faqih agama, bahkan cakna akan isu sekeliling malah lebih baik mencanai kesemua kes yang berlaku mengikut pentafsiran yang betul melalui wasilah yang betul.

Islam, menuntut kita mengambilnya secara keseluruhan.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ

Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu. ( Al-Baqarah: 208 )


Inilah akibat yang terjadi. Kita semua harus mengambil peranan. Tidak kiralah anda berada di posisi bagaimanapun. Guna wasilah yang ada.

Walaubagaimanapun, menghadapi isu global yang tiada sempadan, jadikanlah peringatan Allah ini sebagai ingatan.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ

Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.
( Al-Hujurat :6 )


Semoga kita sentiasa ingat dan sedar. Ilmu yang menggunung andai tidak ada nilai faham dan sedar, bagai buih lalu di lautan. Jauhkanlah kami ya Allah!

Salam mujahadah buat teman-teman seperjuangan di seantero dunia. Warga Jordan, selamat bersemangat mengutip ilmu buat bekalan ke sana. Menjaga ahli kita dari seksa api Jahannam. Nauzubillah.

Akhir kalam, terimalah 2 rangkap pantun ( pantun ke, tak ikut skema DBP nih ).. Buat dicanai bukan semata dengan rasa.

.....................
Bila sesekali menerawang ke laman sesawang,
Terawang-awang melihat cerita yang tinggi mengawan,
Oh, sketsa kehidupan yang sudah jauh dari tuhan,
Bercakap mengikut rasa bukan dengan kefahaman..

Malam sudah gerhana memberi pedoman,
Hidupnya manusia dalam caturan,
Kalau sudah mahu melawan Tuhan,
Usah tunggu sana, sekarang pun boleh Dia bgi balasan.

Lupanya manusia sekalian,
Gerhana yang kerap itu juga tanda alam hampir ditelan!!!



0 ulasan: