Pantasnya masa yang berlalu. Sudah hampir 2 bulan setengah kami meninggalkan bumi barakah Jordan. Walaupun sebenarnya sahabat-sahabat sebatch sudah ramai yang telah pulang setahun yang lepas. 

Sayonara Urdun. Moga ada rezeki, kita ketemu lagi!



1 Zulhijjah 1434 / 6 Oktober 2013

Masa semakin hari semakin pantas berlalu. Tugas dan tanggungjawab yang semakin bertambah. Moga semangat terus membara menabur bakti. Insyaallah :)

Tertarik untuk berkongsi. Moga terinspirasi menjadi amali. Mesti mujahadah mengiringi .

Teknik menghafaz/mengulang Al-Quran buat hafizah yang bergelar isteri,ibu,pelajar dan wanita bekerjaya:

1) Waktu terbaik untuk mengulang Al-Quran adalah waktu Qiamullail atau setengah jam sebelum subuh.

2) Ulang paling-paling kurang 3 baris ayat Quran setiap hari.(mengambil kira kesibukan seorang isteri setiap hari)

3) Nak mula dari mana,surah Al-Baqarah atau An-Nas?
Terpulang.Yang penting kita ada target. Harian,mingguan,bulanan,tahunan.

4) Teknik mengulang? Sama macam kita buat di Darul Quran atau Mesir dulu.
(Lancarkan ayat - bahagi ayat kepada potongan kecil- ulang hafaz paling kurang 10 kali setiap potongan-ulang hafaz sehingga betul-betul lancar.)

5) Paling-paling-paling penting adalah konsisten! Kalau biasa mengulang Quran pukul 5 pagi,amal setiap hari.Cuba untuk tak ubah masa mengulang.Lama-lama akan jadi kebiasaan insyaAllah.

Allah Maha Baik sudah memberi kita peluang untuk menghafaz 30 juz Al-Quran sebelum ini.Walaupun kita tahu kita ini tidak sempurna,banyak dosa.Maha Baiknya Allah bagi peluang pada kita.Maka amanah untuk kita jaga Quran,hafaz Quran,ulang Quran.

Allah tidak melihat hasil tetapi melihat sejauh mana usaha yang telah kita lakukan.

Jom usaha sahabat!:)

* Perkongsian dari senior saya, Kak 'Ainun Mardhiah di Facebook beliau. Semoga bermanfaat.

12 Syawal 1434


Sebulan berlalu dengan bermacam-macam perkara.

1. Mesir semakin parah. Sudah terang bersuluh agenda as-Sisi. Hosni Mubarak dibebaskan ! Moga Allah selamatkan rakyat Mesir, pejuang-pejuang dalam menegakkan kebenaran, keamanan .. Perintah darurat. Pembunuhan berleluasa. Tentera sudah gila makan darah.


حسبنا الله ونعم الوكيل




2. Kehadiran ahli baru dalam keluarga kecil kami .. Alhamdulillah, Allah mempermudahkan urusan kelahiran. Sehingga kini sudah berusia 28 +- hari. Cepat sungguh masa berlalu. Terima kasih kepada yang tak putus mendoakan kami. Semoga 'Azimah membesar dengan sihat, comel dalam iman dan taqwa. Aset untuk kami ke syurga. Insyaallah!

Anak Jordan la katakan. Posing dengan surat beranak arabic gitu . Kalau dulu boleh berdua, banyak masa untuk diri sendiri, kini dah bertiga tanggungjawab makin banyak dan masa makin padat. Raya dalam pantang. Mujur raya di Jordan, kalau tidak memang kena sabar banyak-banyak.

Ha, baru rasa kan macam mana susahnya jadi mak dan ayah!

Allahu yusahhil. Aamin.




3. Terlalu banyak undangan walimah raya kali ini. Semestinya tak dapat datang la sebab masih di Jordan. Tumpang gembira la jugak kan. Comel dan segak belaka. Semoga dikurniakan sakinah mawaddah wa rahmah.

بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في الخير
 
Yang masih dalam proses, semoga Allah mempermudahkan segala urusan kalian. Menunggu yang seterusnya!

4. Graduasi semester soifi. Tahniah diucapkan kepada kalian. Semoga selamat pulang jadi aset yang bermanfaat untuk ummah.

Sedih la jugak, batch saya sudah ramai pulang. Tinggal beberapa saja lagi. Semoga mereka juga bakal pulang membawa ilmu dan kejayaan. 

Oleh itu, mesti berpesan pada diri, asahlah ilmu tu walau tak sambung belajar lagi. Kang balik orang tanya blur , masalah jugak . Pandai-pandailah cari peluang.

Salam Lebaran dari saya dan keluarga! Ada masa kita coret lagi. Mohon maaf salah silap sepanjang perkenalan kita semua.

...............................

* Curi masa. Fuh, pecut menaip sementara si kecil tidur dan si abah pergi study group . Lusa dia exam. Cabaran final year medical student memang pergh. Semoga Allah mengurniakan kejayaan yang cemerlang untukmu abang! Mohon doanya juga dari kalian.


7 Ramadhan 1434

Sesekali boleh juga update blog ini dengan artikel kekeluargaan. Biar ingatan menambahkan amalan.. Moga-moga menambahkan rasa sakinah, mawaddah dan rahmah dalam hidup berkeluarga. Nak bagi nasihat banyak-banyak pun, kami masih lagi mentah dalam alam rumah tangga.

Semoga Allah meredai, kami mengamalinya. Insyaallah!

..............................


Oleh: Ustazah Siti Nor Bahyah

STATISTIK menunjukkan di Barat hampir 90 peratus rumah tangga berantakan kerana tidak mengikut acuan yang telah ditetapkan Allah SWT.

Tidak mustahil fenomena tersebut berlaku di negara ini apabila makin ramai yang membina rumah tangga dengan hanya mengikut nafsu dan tidak berlandaskan syariat Islam yang sebenarnya.

Sebenarnya senario semakin membimbangkan ini telahpun dibuktikan dengan jumlah kes perceraian yang dilaporkan meningkat hari demi hari. Malah mengikut purata yang dikeluarkan oleh Jabatan Kefahaman Islam Malaysia (Jakim) seramai 77 pasangan Islam bercerai setiap hari.

Jumlah perceraian yang boleh dikategorikan kritikal ini mendorong penceramah motivasi terkenal Datuk Siti Nor Bahyah Mahamood dan suaminya, Wan Akashah Wan Abdullah berkongsi asas-asas untuk membina rumah tangga bahagia.

Pasangan ini berkunjung ke Utusan Malaysia, Kuala Lumpur bersempena ceramah yang dianjurkan oleh Pusat Pungutan Zakat Wilayah Persekutuan, baru-baru ini.
 

Asas 1
 
Menurut Siti Nor Bahyah, setiap pasangan yang berkahwin harus menetapkan matlamat mereka iaitu kebahagiaan di dunia dan akhirat. Hanya iman dan takwa boleh membawa pasangan ke syurga untuk mendapatkan kebahagiaan yang abadi. Uji diri adakah kita telah menjalani tanggung jawab sebagai Muslim. Keluar rumah menuju ke pejabat apakah niatnya?

Bagi isteri, jangan salah guna keizinan bekerja yang suami telah beri. Elakkan makan berdua dengan lelaki bukan muhrim begitu juga dengan lelaki. Masing-masing perlu perkukuh iman dan kepercayaan yang telah diberikan, barulah rumah tangga ada asasnya.

Menurutnya, tip dari nabi SAW untuk menjaga kesetiaan ialah jangan sesekali suami atau isteri mendengar rintihan dari rakan yang berlainan jantina dari mereka.

"Ujian datang dalam bentuk kesenangan dan juga kesusahan, jadi kalau iman kita lemah kita pasti akan kalah, untuk menguatkan iman di pejabat, pastikan kita berjemaah di surau pejabat dan isi masa dengan membaca al-Quran," tambah Wan Akashah pula.
 

Asas 2  

Perlu ada kasih sayang, cinta dan rindu.
 
"Sedihnya dua elemen ini sering berlaku pada zaman bercinta sahaja. Nabi SAW berpesan, kalau kita sayangkan seseorang mesti ditunjukkan dengan kata-kata dan perbuatan. Jadi jika ada suami yang mengatakan 'abang sayang, cuma tak tunjuk saja' maka itu tidak patut, kerana nabi ajar suruh tunjuk," tambah Siti Nor Bahyah pula.

Sebagai ibu, haruslah memanggil anak dengan penuh kasih sayang dan panggilan yang baik-baik kerana setiap patah perkataan yang keluar dari mulut ibu adalah doa.

"Nabi sendiri pun menunjukkan kasih sayangnya dengan berbaring di atas paha Saidatina Khadijah, jadi mengapa perlu suami sekarang tidak mengikuti perlakuan Rasulullah kalau itu yang menggembirakan hati isteri," ujar Siti Nor Bahyah.


Asas 3  

Contohi akhlak Nabi Muhammad SAW, jagalah adab suami isteri serta tingkah laku masing-masing. Setiap dari anggota yang Allah kurniakan seperti mata, mulut dan hidung semuanya perlu dijaga.

Kata Wan Akashah, isteri mesti memastikan suami makan dari masakannya supaya berkat.

"Sebab itu ustaz sendiri pun makan masakan yang ibu dan isteri masak. Dari situ makanan yang dimakan itu diyakini kebersihannya, apa yang dimakan menjadi darah daging untuk membentuk insan yang berakhlak mulia," jelasnya.


Asas 4
 
Tegas Ustazah Siti Nor Bahyah, amanah dan tanggung jawab perlu dipikul sehabis baik oleh setiap pasangan. Dalam keadaan ekonomi sekarang, ramai pasangan yang secara tidak sengaja mengabaikan masa bersama pasangan atau anak-anak.

"Anak adalah amanah, sebaiknya kita menjaga anak kita sendiri dan tidak perlu menyerahkan tugas tersebut kepada pembantu rumah atau hantar ke pusat jagaan. Kalau pakai pembantu janganlah pula kita membiarkan pembantu mengambil peranan kita sebagai isteri," tambahnya.


Asas 5

Setiap suami atau isteri mesti pastikan rezeki yang mereka perolehi adalah halal dan diberkati.


"Biar sedikit tapi mencukupi. Keberkatan itu amat penting. Apabila kita bersembahyang kita pasti akan mendapat ketenangannya. Begitu juga dengan kewajipan berzakat yang apabila kita tunaikan pasti kita akan tenang kerana mengikut suruhan Allah," ujar Siti Nor Bahyah.


Asas 6

Pesanan yang paling penting ialah berbuat baiklah kepada ibu dan bapa. "Apabila kita sebagai anak berbuat baik kepada ibu bapa kita, Insya-Allah anak-anak kita akan baik kepada kita dan rumah tangga kita pasti bahagia," ujarnya.


* Sumber : C n P Facebook

5 Ramadhan 1434


Saya masih teringat lagi senarai rujukan yang diberikan oleh pensyarah saya, yang merupakan Rais Diwan Kuliyyatul Adab, Duktur Syafiq Raqab ketika kelas Syair Andalus dan Mamluki dalam mengkaji latar belakang sejarah dan sosiologi masyarakat zaman tersebut. Terlalu banyak sumber-sumber turath yang dikemukakan. Namun, itulah yang sebaiknya dalam mengkaji sejarah tamadun seterusnya memahami nas syair yang dipelajari. Sungguh tak rugi menyimpan naskhah-naskhah kitab turath buat rujukan. Biar terang lagi bersuluh, lebih dekat dengan zaman. Kerna tahap sekarang bukan lagi sekadar mencicip enak buku sekunder, bahkan kita mahu menjadi lebih baik dari itu!



Jom, kita teliti ulasan Us Hasrizal mengenai kitab ini !

.........................

Historiografi atau penulisan sejarah Daulah Uthmaniah mempunyai sejarah yang amat panjang bermula daripada era vak’a-inüvislik (pencatat peristiwa) hinggalah kepada disiplin historiografi moden (Aral 2013). Kajian mengenai sejarah Daulah Uthmaniah, amat memerlukan penerokaan sumber-sumber primer yang dihasilkan oleh sejarawan di era itu sendiri. Selain daripada kepentingan menyandarkan kajian kepada sumber yang berotoriti, penulisan yang merujuk kepada sumber primer Uthmaniah mempunyai keunikan yang menarik untuk diterokai apabila banyak daripadanya, ditulis di dalam Bahasa Arab biar pun sukar untuk diperolehi (Escovitz 1977).


Antara sumber awal penulisan sejarah Daulah Uthmaniah adalah karya Dervis Ahmet Ibn Şeyh Yahya Ibn Şeyh Salman Ibn Aşik Paşa atau lebih dikenali sebagai Aşıkpaşazâde (1393-1481), iaitu Tevārīḫ-i Āl-i ʿOsmān. Demikian juga karya Mehmed Neşrî (meninggal dunia 1520M) iaitu Kitab-ı Cihannüma (Ortayli 2012). Bahasa Arab digunakan secara meluas sebagai bahasa pengkaryaan ilmuan ketika itu, menjadikan sumber-sumber sejarah Daulah Uthmaniah turut dicatat oleh sejarawan di dalam bahasa ini, dan salah satu daripadanya adalah Kitab Jami’ al-Duwal oleh Müneccimbaşı Ahmed bin Lutfullah.



PENGENALAN DIRI

Dilahirkan sebagai Ahmed bin Lutfullah, beliau yang kemudiannya dikenali sebagai Müneccimbaşı merupakan seorang tokoh ilmuan, tasauf dan sejarah yang terkemuka di kurun ke-17 Daulah Uthmaniah (Atsız 1940). Bapanya, Lutfullah, berasal daripada Ereğli di Konya, meninggalkan kampung halaman dan berhijrah ke Salonika untuk meneruskan pencarian rezeki mereka sekeluarga.


Ahmed dilahirkan di Salonika (kini dikenali sebagai Thessaloniki di Greece) pada tahun 1041H (1631/1632M). Semasa kecil, beliau banyak membantu bapanya mengusahakan perniagaan guni. Tetapi minat yang mendalam oleh Ahmed kepada ilmu pengetahuan, bapanya telah melepaskan beliau untuk menumpukan perhatian belajar daripada tokoh tempatan yang terkenal di Salonika ketika itu, iaitu Sheikh Mehmed Efendi.


Di sinilah Ahmed bin Lutfullah mengembangkan ilmu pengetahuannya. Selain daripada ilmu-ilmu yang asas, beliau juga meluangkan banyak masa mendalami tarikat Mevlevi yang dilazimi oleh gurunya. Lanjutan daripada itu, Ahmed telah berpeluang menerima tunjuk ajar daripada Mufti Salonika pada masa tersebut iaitu Sheikh Abdullah Efendi. Daripada beliau, Ahmed mendalami ilmu-ilmu Islam khususnya di bidang Fikah dan Tafsir.

KEILMUAN

Pada usia 23 ke 24 tahun, Ahmed bin Lutfullah berhasrat untuk melanjutkan pengajian beliau ke peringkat yang lebih tinggi. Dengan sokongan gurunya, antara tahun 1653 ke 1654, Ahmed telah berhijrah ke Istanbul untuk mencapai cita-citanya. Di ibu kota Daulah Uthmaniah itu, Ahmed telah menyertai Galata Mevlevi Tekkesi dan menuntut bersama Arzi Dede Afendi serta berkhidmat untuk beliau. Di sini, Ahmed mendapat lebih banyak peluang bertemu dan menuntut ilmu dengan para ilmuan terkemuka termasuk Sheikh al-Islam ketika itu, Minkarizade Yahya Efendi, serta Mevlana Ibrahim el-Kurdi dan Sheikh Ahmed Nahli. Daripada mereka ini, Ahmed mempelajari ilmu tafsir, hadith dan cabang-cabang ilmu Islam yang lain. Dengan pencapaiannya yang cemerlang, Ahmed bin Lutfullah telah diterima menyertai institusi ilmu dan Tarikat Mevlevi terkemuka iaitu Kasımpaşa Mevlevihane. Di situ, beliau menjadi anak murid kepada Halil Dede Efendi, melaziminya selama 10 tahun termasuk 15 tahun beliau berkhidmat sebagai pembantu kepada gurunya itu.


Ahmed bin Lutfullah mempelajari Mesnevi, ilmu tafsir, hadith, usul dan ma’ani daripada Sheikh Halil Dede Efendi. Walau bagaimanapun, kencenderungan yang tinggi oleh Sheikh Halil Dede Efendi kepada orientasi tasauf dan kehidupan yang zuhud, beliau enggan mengajar Ahmed ilmu mantik dan falsafah. Beliau sebaliknya, menyerahkan ia untuk dipelajari oleh Ahmed daripada Sheikh Salih Efendi. Semasa menuntut ilmu dengan Sheikh Salih Efendi, Ahmed bin Lutfullah turut mendapat peluang belajar ilmu perubatan dan sains tabi’i melalui para tabib yang turut sama menjadi anak murid kepada Sheikh Salih Efendi. Melalui mereka, Ahmed mempelajari ilmu astronomi, astrologi dan matematik serta cabang-cabang sains yang lain.

KERJAYA

Penguasaan Ahmed bin Lutfullah di dalam bidang astronomi telah membawa kepada perlantikan beliau sebagai Müneccimbaşı iaitu Ketua Astrologi apabila mentornya, Şekibi Mehmed Efendi meninggal dunia pada tahun 1667-1668. Semenjak itu, Ahmed bin Lutfullah lebih dikenali di dalam karya-karyanya sebagaimana yang dicatat oleh sejarawan sebagai Müneccimbaşı. Kepakaran beliau di dalam menjalankan tugasnya sebagai Ketua Astrologi bagi Sultan Mehmed IV (memerintah daripada 1648 hingga 1687) telah menarik perhatian ramai dan beliau menjadi perhatian pelbagai pihak yang memantau perkembangannya, terutamanya di Harem-i Hümayun. Müsahib Mustafa Paşa yang merupakan ipar kepada Sultan Mehmed IV telah mencadangkan agar Müneccimbaşı dinaikkan pangkat dan lebih efisyen dalam memberikan sumbangannya kepada istana.


Pada tahun 1668, Sultan Mehmed IV telah melakukan satu tindakan untuk menguji keupayaan Müneccimbaşı. Baginda telah berpakat dengan seorang pemilik Enderun (sebuah sekolah yang dikendalikan oleh komuniti Kristian Uthmaniah) dan memerintahkan kepada Müneccimbaşı untuk mencari seketul batu kristal yang hilang. Beliau telah menggunakan kepakarannya, membuat kiraan seperti yang diarahkan dan akhirnya berjaya menemui ketulan kristal tersebut. Kejayaan Müneccimbaşı telah menerima pujian dan penghargaan tinggi Sultan. Semasa menyediakan laporan kepada Sultan yang ingin tahu bagaimanakah Müneccimbaşı berjaya menemui ketulan kristal itu, beliau telah menulis di bahagian belakangnya tentang senarai hutang yang membebani hidup Müneccimbaşı. Sultan telah berkenan mengurniakan beliau sejumlah harta untuk membantu Müneccimbaşı menyelesaikan hutangnya yang masih berbaki.

Semenjak itu, Müneccimbaşı mempunyai hubungan yang akrab dengan Sultan Mehmed IV. Pada sekitar tahun 1675-1676, Müneccimbaşı telah diterima sebagai Musahibh-i Padishah menyertai kumpulan orang kanan yang rapat dengan Sultan. Hubungan yang akrab antara beliau dan Baginda Sultan berlangsung untuk untuk satu tempoh yang panjang. Müneccimbaşı telah diterima dengan begitu baik di sisi Sultan Mehmed IV kerana karakter beliau sendiri yang bijak bergurau dan mesra dengan orang ramai yang berada di sekelilingnya. Dalam masa yang sama kemahiran beliau di dalam ilmu astrologi menjadikan hubungannya begitu akrab dengan Sultan bilamana Sultan sentiasa merujuk kepada Müneccimbaşı untuk mendapatkan pendapat beliau tentang kesesuaian pemilihan tarikh semasa hendak melaksanakan bukan hanya tugasan-tugasan yang berat seperti perlantikan menteri, malah dalam hal-hal peribadi seperti keluar berburu dan sebagainya.

Catatan sejarah memperlihatkan tentang kedudukan istimewa telah diberikan kepada pakar astrologi yang hakikatnya berperanan sebagai ‘tukang tilik’ dan perkembangan kedudukan jawatann müneccimbaşı itu sendiri menjadi indikator ahli sejarah pada menyaksikan kemerosotan pegangan sultan-sultan Uthmaniah kepada ajaran Islam apabila elemen-elemen sebegini menyerap masuk ke dalam amalan kebiasaan para sultan di era yang menyusul, tidak sebagaimana yang boleh kita temui di dalam istana para Sultan pada kurun-kurun sebelumnya (Varlı 1997).

Baca selanjutnya di SINI